5 Handige trucjes tegen opgezwollen benen door warm weer

2. Minder zout
Te veel zout eten is zoals bijna iedereen wel weet ongezond. Wanneer je last hebt van gezwollen benen kan het enorm helpen wanneer je minder zout probeert te eten. Het zout zorgt er namelijk voor dat je gemakkelijker vocht vasthoudt.

Niet alleen in de voor de hand liggende producten zoals drop en gezouten nootjes zit veel zout, maar ook in brood, zuurkool en kaas. Lees dus altijd goed de verpakking zodat je niet te veel zout op een dag binnen krijgt.

3. Kom in beweging
Door te bewegen zal de zwelling in je benen sneller afnemen. Wanneer je een stukje gaat wandelen of fietsen worden de spieren in je benen aan het werk gezet. Hierdoor begint je bloed beter te stromen door deze gebieden en komt je lymfestelsel sneller op gang. Je lymfe zijn van groot belang bij de vochtbalans in je lichaam. Deze zorgen er dus ook voor dat het overtollige vocht in je benen wordt afgevoerd.

Je kan ook je benen geregeld stretchen of masseren. Maak hierbij altijd een beweging richting je hart. Dit is namelijk de kant die het vocht op moet om te kunnen worden afgevoerd.

4. Pak je rust
Voldoende slaap draagt ook bij aan een gezonde vochtbalans in het lichaam. Probeer iedere nacht tussen de 6 en 8 uur te slapen. Krijg je overdag last van gezwollen benen? Dan kan het ook helpen een tijdje met je benen omhoog te zitten.

5. Koelen
Waarom veel mensen juist in de zomer last krijgen van gezwollen benen en voeten komt door de warmte. Een handige manier om deze zwelling dus te verminderen is door verkoeling te zoeken. Douche bijvoorbeeld een koud of neem een duik in een koud zwembad. Hierdoor zal de vochtophoping in de benen verminderen.

Ben of ken jij iemand die last heeft van gezwollen benen en voeten in de zomer? Vergeet dit artikel dan niet te delen via Facebook of Pinterest.