9 Verrassende redenen om iedere dag een ei te eten

Hoe vaak eet jij een ei? Alleen op zondag bij het ontbijt of iedere dag? Je kan er alle kanten mee op: koken, bakken, roeren, klutsen. De meeste sporters kunnen niet zonder een gekookt eitje. Maar eieren zijn niet alleen heel lekker en veelzijdig, ze zijn ook heel gezond. Hieronder vind je 9 verrassende redenen om regelmatig een ei te eten.

1. Vitamine D
Tijdens de donkere wintermaanden kan je lichaam wel wat extra vitamine D gebruiken. Deze belangrijke vitamine krijg je normaliter binnen via zonlicht. Wanneer de zon minder schijnt, de dagen korter zijn en de lucht grijs zal je soms dus een tekort aan vitamine D hebben. Je kan hiervoor een supplement halen bij de apotheek of drogist maar het is natuurlijk veel gezonder wanneer je dit tekort op een natuurlijke manier oplost. In eieren zit ook vitamine D. Eet dus in de winter vaker een ei, dit zal je helpen je vitamine D op peil te houden.

2. Cholesterol
Eieren bevatten cholesterol. Veel mensen schrikt dit af en eten daarom maar 1x in de week een ei. Toch klopt deze aanname niet helemaal. Er bestaan verschillende soorten cholesterol. In eieren zitten goede en slechte vetten. Met name in de dooier, het eigeel vinden we deze vetten. Je lichaam heeft deze vetten nodig om goed te kunnen functioneren. De goede vetten zorgen er juist voor dat je cholesterol afneemt. Een ei bevat zo een goede balans tussen goede en slechte vetten. Je kan dus prima elke dag een ei eten zonder je cholesterol te verhogen. Let daarbij dan wel op je andere voeding.

3. Hart en vaatziekten
Omdat eieren een bron zijn van goede vetten draagt het eten van eieren bij aan een gezond hart en gezonde bloedvaten. Met name de omega 3 vetzuren in eieren houden het hart en de bloedvaten in topconditie.

Lees snel verder op de volgende pagina en ontdek de volgende 6 gezondheidsvoordelen van eieren. Wist je bijvoorbeeld dat eieren goed zijn voor je ogen?